INHOUD 31 NATIONALESPORTVAKBEURS.NL/EMAGAZINE/04 accommodaties toekomstbestendig konden maken." Er was op lange termijn namelijk geen geld gereserveerd voor het vervangen van de huidige voorzieningen.” Rongen begon een kleine 1,5 jaar geleden met het project en rondde dat onlangs af door het aanleveren van een concept beleidsnotitie lange termijn accommodatiebeleid 20222026. Het komt er in het kort op neer dat de gemeente dankzij KYBYS afwegingskaders kon opstellen waarmee richting is bepaald voor de wijze waarop wordt omgegaan met diverse accommodaties en voorzieningen. “De gemeente heeft niet de middelen om alle huidige accommodaties in stand te houden. Wij helpen de politiek om toekomstgerichte keuzes te maken met inzicht in de maatschappelijke impact.” “Wij hebben inwoners en de direct betrokken maatschappelijke organisaties gesproken en enquêtes gehouden. Op basis van de afwegingskaders zijn uitvoeringsplannen gemaakt voor accommodaties die eigendom zijn van derden met wel of zonder wettelijke taken. En hetzelfde geldt voor accommodaties die eigendom zijn van de gemeente met of zonder wettelijke taken.” BUITENZWEMBADEN Johan Hagedoorn, is senior beleidsadviseur maatschappelijk beleid in de gemeente Medemblik, een samensmelting van 45.000 inwoners, vijf gemeenten en zeventien kernen. “Ikdenkdatweverhoudingsgewijsdegemeente zijn met de meeste buitenzwembaden van Nederland, namelijk vijf”, trapt hij af. “Het betekende wel dat we als ‘nieuwe’ gemeente te maken kregen met allemaal verschillende beleids- en beheersafspraken. Keuzes werden vaak ad hoc gemaakt. Daarom was het hoog tijd voor nieuw accommodatiebeleid. In het verleden was daar vaak nog ruimte voor in de begroting, die is er nu niet meer. Dat komt onder meer door de huidige verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg, die bij veel gemeenten tot tekorten heeft geleid.” Al met al redenen genoeg voor Medemblik om een externe partij in te huren. Want er moeten op accommodatiegebied belangrijke keuzes worden gemaakt. “Simpel gezegd, wat ondersteunen we als gemeente wel, en wat niet. Een concreet voorbeeld is de bouw van een nieuwe sporthal. Vroeger zou de gemeente de investering en de exploitatiekosten voor haar rekening nemen. Daar gaan we nu anders naar kijken. Uiteraard hebben we als gemeente een aantal wettelijke taken. Maar het is niet meer vanzelfsprekend dat de gemeente voor de volle 100 procent financier is. Het is onmogelijk om te blijven doen wat we deden.” EMOTIES “De kaderstellende beleidsnotitie is inmiddels goedgekeurd door het College van B en W. In de tweede helft van het jaar, neemt de gemeenteraad een besluit. Nu gaat het participatietraject lopen”, vervolgt Hagedoorn. “Al eerder hebben we gesprekken gehad met belanghebbenden. Politiek bestuurlijk is het een gevoelig onderwerp. Er kwamen best veel emoties los. Wat er al jaren is geweest, gaat veranderen.” “Ik vond die betrokkenheid van de maatschappelijke partners in dat participatietraject tot nu toe heel positief. Dat geldt ook voor de relatie met KYBYS. Betrokken, bevlogen en veel ervaring met projectmanagement. Enwatmij opvielwasdat ze zich op de inhoud richtten en tegelijkertijd ook afstand hielden en het zakelijk bekeken. Die mix is ons goed bevallen.” BEZOEK WEBSITE
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=