E-magazine Nationale Sport Vakbeurs: #04 - 2022

 INHOUD 35  NATIONALESPORTVAKBEURS.NL/EMAGAZINE/04 DO IT YOURSELF! DE BUURTSPORTCOACH ALS GAMEMASTER. Overal in Nederland zijn er buurtsportcoaches, BVO’s en LO docenten actief met Seppo. Het succes van deze ontwikkeling is dat het gebruik heel simpel is en de game zichtbaar veel impact heeft op de spelers. “Je ziet letterlijk spelers van hot naar her rennen en dat komt allemaal door jouw game! Deze tool in de handen van een buurtsportcoach is een gouden match. Zij kennen hun eigen dorpen, hun doelgroep en weten als geen ander wat werkt” aldus Jelle Kabbes van Seppo. Dat je met Seppo helemaal zelf games kunt maken was voor buurtsportcoach Sander Hoekstra de reden om Seppo te gaan gebruiken. “Ga het echt vooral lekker proberen! Dan ontdek je het snelst de mogelijkheden. Zorg daarnaast voor een duidelijk stappenplan, om de eerste stap tot het spelen zo klein mogelijk te maken. Wij hebben ervaren dat dat het spel maakt of breekt! De begeleiding bij de eerste stap is heel belangrijk!” ELFSTEDENTOCHT Je kunt iedere game uitrollen in andere dorpen en daarmee vergroot je het bereik van de buurtsportcoaches. Geerte en Luca van Team Opsterland hadden een fikse uitdaging omdat Opsterland een grote gemeente is. “We hebben dezelfde game in 12 dorpen uitgezet en er zijn zelfs spelers geweest die ook in de andere dorpen de game gespeeld hebben. De inzetten om een beweegmoment voor de peuters (2-4) jaar te creëren. Het doel is de juffen te activeren om met de peuters 15 à 20 minuten doelgericht te gaan bewegen om de motorisch, sociaal en cognitieve vaardigheden te verbeteren. Wij hebben onze game zo ingericht dat de kinderen zelf alleen maar hoeven te kijken en te luisteren en daarna kunnen ze lekker in het lokaal aan de slag. En wij als buurtsportcoaches kunnen onze expertise makkelijk delen met heel veel locaties zonder zelf aanwezig te zijn. Gamification is echt niet alleen voor kinderen, bewijst buurstportcoach Ruben van Team Waadhoeke. Hij heeft een game ontworpen om ouderen te koppelen aan groep 8. Samen met de jongeren gaan de ouderen een wandelroute afleggen en komen ze langs plekken met een vraag over de plek of het dorp. Zo leren de jongeren de geschiedenis achter het dorp en is er voor de ouderen herkenning. Het doel is om jong en oud hier met elkaar te koppelen en de eenzaamheid bij ouderen tegen te gaan. impact en belevingswaarde was groot!” Omdat de games gewoon online blijven kunnen de spelers ook tijdens de vakanties de games spelen. Er zijn ook veel games ontwikkeld met thema’s zoals de Koningsspelen, de Olympische Spelen en het EK voetbal. Met de gamestory kun je altijd actuele thema’s koppelen aan de games wat de motivatie en belangstelling weer vergroot. Er wordt al gesproken met diverse stakeholders om een “Elfstedentocht” met Seppo te creëren. HET BEWEEGTEAM IS ONTVOERD! Dat je spelers kunt motiveren met een goede gamestory dat lieten Luca en Geerte zien met hun bevrijdingsgame. “We maakten gebruik van een verhaallijn en per opdracht die de deelnemers volbrachtenkreeghetBeweegteam meer vrijheden; denkend aan eten, drinken etc. Dit werd ook steeds in beeld gebracht met foto’s van het team. Er tweeopdrachtenbeveiligd met een cijferslot. Voor het eerste slot kregen de deelnemers in de voorgaande opdrachten telkens een cijfer om het uiteindelijke viercijferige slot te kraken. Met het tweede slot, tevens ook de laatste opdracht, werd het team bevrijd”. WAT IS SEPPO? Seppo is een gamification platform waarmee je zelf games kunt bouwen zonder dat je ICT kennis nodig hebt. De game opbouwen begint met het uploaden van een gameboard, bijvoorbeeld de kaart van de omgeving. Dan verzin je een leuke gamestory, expeditie of missie die aansluit bij de belevingswereld van de spelers en zet overal opdrachten, vragen en beweeg challenges uit. Spelers halen punten, kraken codes, behalen nieuwe levels en zien hun scores in het Leaderboard. Als spelleider kun je feedback en punten geven en via de chat contact houden met de spelers. Bij een GPS game zie je de spelers als gele bolletjes over de kaart heen rennen en stromen de antwoorden met foto’s en filmpjes binnen. De antwoorden kunnen worden beoordeeld door de spelleider.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=